Ik had dit niet gezien, toen we de boot bezochten bij de aankoop. Het lijkt me ook niet mogelijk om meteen alle (verborgen) gebreken te ontdekken...
Ik nam veel foto's van deze mast en verstuurde ze naar een paar mensen waarvan ik vermoedde dat ze er iets van kennen.
Een eerste reactie kwam vrij snel, via een kennis die een deskundige mijn foto's had getoond:
"inderdaad groot probleem, het is repareerbaar maar de producten die je nodig hebt zijn erg kostbaar. Werkwijze is grofweg: stralen zodat corrosie weg is, putten opvullen met vloeibaar aluminium. Vervolgens grondlak voor aluminium en dan aflakken in gewenste kleur. Mocht je voor deze werkwijze kiezen, dan kan ik meer details geven over producten (komen uit de luchtvaart dus duur!)
Een gespecialiseerd bedrijf was iets milder:
"Bedankt voor uw email.
Nu ik eigenlijk net nieuwe verstaging had besteld via Sailspecials.nl, bij CS Rigging, mailde ik ook hen mijn foto's. Hun reactie was even duidelijk:
Ik heb de foto’s bekeken, helaas is er niet veel te doen aan de putcorrosie denk dat dit van ouderdom is.
De ankerplaten zou ik zo snel mogelijk vervangen want op de foto zie ik al een scheur zitten.
Met vriendelijke groet "
Nu ik eigenlijk net nieuwe verstaging had besteld via Sailspecials.nl, bij CS Rigging, mailde ik ook hen mijn foto's. Hun reactie was even duidelijk:
"Dank
voor het toesturen van de foto´s. Deze kwamen op het juiste moment
binnen aangezien wij de directie van Selden Masts bij ons over de vloer
hadden. Deze zijn de grootste producent van aluminium masten in de
wereld en hebben een negatief bericht gegeven
over de conditie van uw mast. De mast is omwille van corrosie
ogenschijnlijk al in hoge mate verzwakt. Dit zorgt ervoor dat zij
eenduidig tot de conclusie komen dat deze mast onbruikbaar is.
Wij als tuiger zouden dan ook niet adviseren om de verstaging te
vernieuwen. Dit heeft géén zin. De zwakste schakel is de mast.
Opties tot het herstellen van de mast zijn er uiteraard altijd maar
omwille van de kosten raden wij dit af aangezien dit duurder zal worden dan een nieuwe mast.
Indicatief kan ik aangeven dat een nieuwe mast ca. € 5.000,- zou
moeten gaan kosten."
Bittere pil om te slikken.
Mijn enige optie momenteel is op zoek gaan naar een tweedehandse mast voor een FS26.
Mijn enige optie momenteel is op zoek gaan naar een tweedehandse mast voor een FS26.
Ik heb deze boot duidelijk teveel betaald.
Ik geef evenwel de verkoper nog het voordeel van de twijfel: misschien wist hij het zelf ook niet...
Ik geef evenwel de verkoper nog het voordeel van de twijfel: misschien wist hij het zelf ook niet...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten