Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

zondag 3 september 2017

Van kieljacht naar platbodem?

Mn vriendin is als de dood van een scheefhangend jacht.
Meermaals bespraken we de opties en eentje ervan is om uit te kijken naar een platbodem.
We zijn allebei wel te vinden voor oldtimers, zoals destijds onze liefde voor oldtimer caravans.
Om de eventuele overstap grondig te bestuderen kocht ik een dikke twee weken geleden het boek van Jan Kooijman: "Het vlakke land en het zeil".
Heel leerrijk, zelfs al zeil ik al meer dan 30 jaar waaronder 6 jaar met een kieljachtje.
Nu we enkele types wel leuk vinden, werd het tijd ze eens in het echt te zien: en zo planden we een weekendje Friesland. Wie een platbodem zoekt zal die daar vinden  ;-)
 eerste stop was in Lemmer, daar keken we naar een Zeeschouw.
Deze stond in de loods.
Na een bezoek in Lemmer zelf, reden we verder naar Balk, waar de Friendship destijds gebouwd werd, maar de originele werf vonden we niet meteen.  Dan maar door naar Stavoren. Helaas is daar niet veel te zien.
Uiteindelijk geraakten we tot bij onze overnachtingsplaats: Pieni Talo, in Bakhuizen.  De B&B-eigenaars hadden een klein juisje in hun tuin gebouwd waarin je overnacht. Ontzettend leuk!
Maar de omgeving was ons niet zo goed gezind: eerst werd ik opgegeten door de muggen. Ik had niks bij tegen die beestjes dus deden we de klamboe open.  Dan werd de kerkklok een vervelend element, maar de climax was toch een buurtfeest, vlakbij i  een wei, waar ze nog eens flink de zaak lieten knallen ook. Sjonge: wakker gelegen tot half vier in de ochtend.... pffff.

In het gastenboek liet ik een cartoontje na die dit verhaal leuk moest brengen :-)





Zondagmorgen reden we naar Koudum, om te gaan kijken naar een prachtige Enkhuizer Bol.  Echt een mooi schip!  Daar zien we ons zondermeer mee varen!
Van daaruit ging het naar Geertruidenberg, om een Grundel te bekijken.

We hebben nu drie types gezien en kunnen beter beoordelen wat we willen.
De Enkhuizer Bol en de Grundel liggen ons wel.
Belangrijkste vraag is nu wat we met de nog meer net opgeknapte Friendship 26 doen, met zijn nieuwe mast en zeilen... gaan we een mooie prijs kunnen krijgen voor onze FS26?
We maakten ook een lijstje van de pro's en contra's over de overstap naar een platbodem, maar voorlopig is het een status quo...



Balk: hier werd onze Friendship 26 gebouwd

De Enkhuizer Bol, echt wel wat we zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten