Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

zaterdag 8 oktober 2016

Onze Friendship 26 gaan halen

Onze FS26 ligt op zijn (tijdelijke) plek


Streefkerk: dat was ons doel donderdag namiddag.
Dankzij zeer hulpzame buren werden we tot bij onze nieuwe aanwinst gebracht.
We kozen ervoor om donderdag namiddag aan boord te gaan, en ons te installeren.
Maar we waren erg verrast hoeveel materiaal de vorige eigenaar achter liet.
Het vroeg heel wat opruimwerk om alles aan boord te krijgen.
De vorige eigenaar kwam nog even langs om alles af te handelen, en wat uitleg te geven.

We werden getrakteerd op een redelijk koude nacht.  Onzen Billy, een Cavalier King Charles, kroop steeds op het bed, dan weer af het bed, rommelde wat rond: kortom, hij kon de slaap niet vatten waardoor ook wij een redelijk slechte nacht hadden.

's Morgens vroeg rond 8u voeren we al uit. We wisten dat we links af moesten maar door gebrek aan kaarten duurde het wel even voor we echt wisten waar we waren.
De Alblasserdambrug konden we net onderdoor, al leek het even dat de antenne er af zou vliegen of zo  :D
De volgende brug was de spoorwegbrug van Dordrecht.  Die was het haar doorvaarthoogte van 10m nu echt wel te laag.
Via de handheld marifoon kwam ik te weten dat ze een half uurtje later zou open gaan.  We kozen een plekje aan de wal, maar dat was een domme keuze.  Ik had er twee jaar geleden al eens gelegen, toen ik met mijn kameraad zijn FS22 ging overvaren, maar wegens gebrek aan beter, ging ik daar weer liggen.  Gevolg: door de dreunen die de boot kreeg tegen de houten balken aan de wal, kwam hier en daar de rubberen stootrand los.  Dat wordt klus nummer één....
Wat later ontdekten we dat de afsluiter voor het pomptoilet lekt.  De kraan op de toevoerleiding lekt. Er stond een plasje water onder het vloertje.  Dat is een dringende herstelling.  De boot zal de kant op moeten, en dan gaat die WC er gelijk uit.  Ik heb veel liever een porta potti.

Eens de brug onderdoor ging het vlot tot aan Willemstad.
Het was de eerste keer dat ik met een binnenboord motor voer, dus onderweg af en toe wat testen en oefenen, om toch ietswat geoefend Jachthaven De Batterij binnen te lopen.
Uiteindelijk ging het manoeuvreren in de jachthaven best wel goed.
John, de bijzonder sympathieke havenmeester gaf me gelijk nog wat tips.
Het was een leuk weerzien, en zoals altijd zeer gastvrij ontvangen.

Zaterdag ochtend waren we alweer vroeg op pad. Gevolg: een lege Volkeraksluis.  Wat wil een mens nog meer hebben om met een onbekende boot een sluis te doen :D
Twee uur later liepen we onze eigen haven binnen. We kenden nog een klein ligplaats probleem (op de toegewezen plek lag nog iemand, dus verkasten we naar een andere lege plek.

In elk geval ligt onze Friendship 26 nu in onze haven en kunnen we hem straks herdopen naar de nieuwe naam.





Soms bouwen ze schepen op de wal :P

Blijkbaar een bestelling van een steenrijke rus
bij Oceano

Dit oorlogsschip ben ik intussen al drie keer gepasseerd.
Ligt er dus al sinds 2012...



Tussenstop in de vluchthaven aan de Dortsche Kil:
een eerste oefening in 'keren op de binnenmotor'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten