Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

zondag 16 oktober 2016

Het eerste klusweekend


Zaterdagochtend regende het nog lichtjes (en doorheen de voorbije nacht flinke buien), en dat was uiteraard een uitgelezen moment om aan boord op zoek te gaan naar lekken.
En ja hoor: ik vond er.

De vorige eigenaar ging er prat op dat het voorste luik niet lekte... hm, fout: het lekt wel.  Het gordijn dat er onder hing ving de druppels wel op, maar dat blijft niet duren.
Gelukkig had ik dat al wel verwacht en liet ik bij zeilmakerij Knuysen nieuwe afdekzeiltjes maken.
In beide bakken achteraan lekte het ook, maar die lekken zijn vervelender, ze lijken van tussen dek en romp te komen, op de hoeken.  Eens bekijken of ik de hoekstukken even los kan schroeven, zaakje kitten, en weer vastschroeven.


De kuip van de FS26 heeft twee bakdeksels. Eentje is helemaal open en daar zitten de landvasten e.d., de andere, stuurboord, is eigenlijk toe. Daar kan amper iets onder, en het maakt dat de ruimte eronder eigenlijk zowat een verloren hoekje is.even de wipzaag er in, en hop: een nieuwe grote bak :P
Meteen zag ik dat het vloerdeel dat eronder ligt geheel rot is...

Het spiritusvuur had de vorige eigenaar ingebouwd.  Alleen waren de steunen onder het vuur wat zwak. Die had ik versterkt maar nu duikt er een ander probleem op: die man had het vuur te ver naar achter geplaatst, zodat je het niet kan openen zonder het volledig uit de inbouwopening te tillen...
Ik ga een nieuw werkblad maken in het keukenmeubel, ter vervanging van het oude en het vuur er gewoon bovenop zetten, zoals ik ook deed bij de Sail Ya.



Zondag ging de mast neer, ter inspectie.
Dat de Furlex zijn beste tijd gehad heeft wist ik nu al wel, dus die ging de container op.  Jammer: want bij aankoop ging ik ervan uit dat dat zeker een meerwaarde was.
De verstaging lijkt nog OK, op de achterstag en de voorstag na.  Maar nu ik via Sailspecials kan deelnemen aan een actie van CS Rigging (25% korting) laat ik maar best gelijk alle stagen vervangen. De spanners zijn nog goed naar mijn mening.
En ook vandaag doken er nog vervelende mankementjes op: de hele mast vertoont putcorrosie, en de aangrijppunten van de stagen zijn ingesleten. Voor het topwant is het redelijk te doen, maar de voorstag is toch een aandachtspunt. Even uitzoeken wat ik daar aan kan doen.
De antenne is een museumstuk helaas. Die kan ook beter weg.  Nog een element waarvan ik dacht dat het een meerwaarde was...
De verlichting is helemaal te gek: de lampen zijn er wel maar binnen lopen er geen voedingskabels naar de stekkers...

Koop een boot...   :D



Putcorrosie over zowat de hele mast,
langs één zijde gelukkig.


Je kan het spiritusvuur niet openen...
het is te ver naar achter geplaatst


De reden dat het vloerdeel rot was:
lekken in de hoeken aan de spiegel

2 opmerkingen: