Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

zondag 6 november 2016

Keukenblokje renoveren

Het keukenblokje was nog origineel. Zelfs in redelijk goede staat.
Alleen bleek het 'werkblad' waar het inox spoelbakje in zit, helemaal verrot.  Uitbreken dan maar.
Kwam eigenlijk nog goed uit ook, want ik heb zo'n autistisch trekje: boten en gaten in de romp, daar voel ik me niet goed bij :D  En al helemaal niet als het gaat vriezen.
De afvoerdarm voor dat spoelbakje kon alvast weg, en liefst ook de huiddoorvoer en de kraan, maar dat laatste is nogal lastig als de boot nog in het water ligt :P
Ik heb die kraan dan maar afgestopt met een klod epoxy.  Blijkt trouwens dat die kraan helemaal versleten is en lichtjes lekt...
ook het kraantje, de voetpomp en de watertank in de punt moeten weg.  Wie geinteresseerd is voor een overnamen van de tank en voetpomp gilt maar ;-)



Het keukenblok ging mee naar huis en werd opnieuw gevernist.  de kastjes binnenin mooi wit gelakt.
Het kastje waar vroeger dat spoelbakje zat, kreeg een mooi deksel en de opening langs waar de afvoerdarm liep afgedicht.  Ziezo, dat lijkt al aardig op het keukenblokje zoals het in mijn Sail Ya was, en dat was een handige indeling!

De opening voor het ingebouwde spiritusvuur was teveel naar achter geplaatst.  Hierdoor kon je het niet echt open doen, en moest je het vuur er eerst uit nemen.  Zo'n vuur is daar niet voor gemaakt.
Door middel van een triplex plaat, wat TEC7 en wat handigheid, werd de opening meer naar voren gebracht.  Nu kan het vuur wel goed open.




Deze keukenblokjes van een Friendship worden op hun plaats gehouden door twee boutjes onderaan, die in een groef van de geleiderail grijpen.  Wil je je keukenblok dus wegnemen, schroef dan eerst die boutjes uit.





Het resultaat

Het werkblad was helemaal rot


Kastjes binnenin wit, dat is toch net iets 'netter'

1 opmerking:

  1. Good luck with your new boat. Im sure you will soon have it in good condition. Nice to see your project's and how you are tackling them. Michael

    BeantwoordenVerwijderen