Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

maandag 14 november 2016

Vloertjes renoveren

Ze zijn nog origineel, de vloertjes in de FS26.  heel leuk, maar ze kraken ongelooflijk als je er over loopt, en de vernislagen zijn echt niet mooi meer.
Nu we toch aan het klussen zijn, nam ik ze maar mee naar huis.
Ik zaagde er twee toezichtsluikjes uit zodat ik altijd makkelijk en snel de bouten van de kiel kan inspecteren.

1e laag epoxy
Daarna kon ik alle oude vernislagen afschuren.  Behoorlijke klus.
Dan twee lagen epoxy er overheen.  Daar liep het helaas mis: de tweede laag begon te lijken op appelsienenschellen.  lelijk resultaat tot gevolg.
Ik werk al jaar en dag met epoxy, maar dit had ik nog niet echt meegemaakt.
Dorie!  wat is daar nu toch de reden van?!
Appelsienschellen!
Temperatuur is dik ok, ik doe de klus immers binnen, in mijn kantoor dan nog wel.
Vochtigheid is normaal te noemen.  Alles was goed afgeschuurd, goed ontvet, goed afgestoft.
Na lang zoeken vond ik de reden:  de hars is 'wolkachtig', niet mooi lopend.
Ik zette de bus in 'Bain marie' en na een poos werd de hars wel mooi lopend, geen 'wolken' meer.
Boeltje afschuren en opnieuw een tweede laag epoxy.
Maar helaas: opnieuw die oneffen 'appelsienschellen'.
Ik kan enkel concluderen dat de hars niet meer deugt voor het mooie, gladde, 'schilderwerk.
Hij hard heel goed uit, is perfect voor het opvullen en verlijmen van hout e.d., maar om mijn vloertjes ermee te behandelen niet.

Nou ja: alles nog maar eens glad geschuurd, en daarna een tintvernis er op - mahoniekleur.
Dat werd al een mooi resultaat!  Deze vernis is op waterbasis en ontzettend leuk om mee te schilderen.  geen stank, gemakkelijk om de borstels uit te wassen en nog een mooi resultaat ook!
Na deze kleurlaag gaf ik deze vloertjes nog twee lagen gewone vernis, uiteraard ook op waterbasis.

De vloertjes zijn mooi gelukt moet ik zeggen.
Haast jammer dat ik er straks over ga lopen :P




Geen opmerkingen:

Een reactie posten