Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

zondag 2 april 2017

De Maiden

Het was zover, en het was geen '1-april-grap': het allereerste weekend op tocht met de Serendipity.
Het werd geen kort tochtje op het Volkerak, maar al meteen naar een uithoek op de Grevelingen: Ouddorp. Kennissen van ons zoude me daar ontmoetten.

Zaterdagmorgen werd een start in de regen, en zoals steeds vergat ik nog één en ander voor ik echt op pad was, zoals de klassieker: je trekt aan de grootzeilval en je giek gaat de hoogte in  :D.
Erger was dat ik stomweg mijn tas met alle eten vergeten was thuis.  Ik moest dus even een tussenstop houden in Bruinisse Marina om wat inkopen te doen. Meteen leverde ik dan 10 nieuwe boekjes (Ik zeil in Zeeland) bij Visser Watersport.

Toen ik dan weer uitvoer richting Ouddorp viel de wind weg.  Ik probeerde dan nog even de stokoude genua, maar dat bracht geen soelaas.  De motor ging op, en ik tufte richting Veermansplaat.  Uiteindelijk trok de wind aan maar uit de slechte hoek: pal op kop.  Ik probeerde nog een stuk te kruisen in de smalle geul, oost van de Veermansplaat, maar uiteindelijk moest de motor opnieuw op.

Tegen 18u arriveerde ik in Ouddorp en kon er mijn kennissen begroeten.  Ze kwamen eens kijken naar de Serendipity en trokken daar weer naar hun chalet.
Ik kookte een avondmaal uit mijn etensvoorraad aan boord.

Zondagmorgen zette ik de nieuwe fok van Sailselect op om eens te kijken.  Nu ik aan een zijsteiger lag, was het de moment om te kijken waar de lijogen moeten staan.
De schoothoek lijkt me wat laag, even informeren bij de zeilmaker/verdeler in België.

De terugweg was zalig: zonnetje, zacht windje, en uit de goede hoek.
Deze terugtocht werd getekend door zeilwissel: nieuwe fok, genua, zelfs de gennaker haalde ik boven.
In de krammersluizen praatte ik met een eigenaar van een heel mooie Victoire 820, 'L Hirondelle'.
Hij is Nederlander, woont in België.  De boot heeft een marifoonvergunning in Nederland, had ik begrepen, maar hij zeilt onder de belgische vlag.  Hij vertelde me dat de vlag die je voert, de vlag is waar je woont, en niet waar je je marifoonvergunning hebt.  Interessant weetje.

De maiden kan ik wel succesvol noemen: 4 sluizen, 2 havens, en alle voorzeilen gebruikt.
Er doken nog wel klusjes op, maar het zeilseizoen met de Serendipity is alvast ingezet  :-)

Mijn Mr. Gibbs aan het werk

Hé, nieuwe boeien op het Volkerak!

In Ouddorp, de eerste bestemming met 'Serendipity'

Het heeft jaren geduurd, maar nu heb ik de
juiste manier voor de fokkeschoten gevonden :D

Even thee zetten onderweg

De gennaker is prachtig en zo goed als nooit gebruikt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten