Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

maandag 10 april 2017

Probleem met de Smartroller opgelost

Voorbije 4 dagen scharrelde ik wat rond op de Oosterschelde.
Zo hoopte ik alvast om de aangroei op het onderwaterschip wat te doen verminderen en gelijk ook even genieten van de zalige zilte lucht.

De eerste dag zeilde ik naar Kats.  De tocht verliep prima, maar ik kreeg geen spanning op het voorlijk van de fok.  Vreemd want Frank van Sailselect had die echt wel goed ingemeten.
Eens in Kats bekeek ik alles eens goed en zag met mijn verrekijker dat de fokkeval rond de voorstag twist.  Tja, zo kan ik nog heel hard aan de lierhendel sleuren, de spanning zal er niet mee beteren.

En dan schoot me plots een tip te binnen, die ik eens kreeg van de eigenaar van FS22 'Pas de deux' in Bruinisse.  Hij sprak toen over een lijntje dat hij gebruikte, maar toen hij dat vertelde kon ik het niet goed plaatsen.  Nu passen de puzzelstukjes in elkaar.

De foto's tonen hoe het trucje in zijn werk gaat.
Het hijsen van de fok is misschien iets vervelender, maar het probleem met de getwiste fokkeval is er zeker mee opgelost.

De overige dagen zeilde ik met de nieuwe fok en de genua en gebruikte steeds 's morgens het trucje. Geen problemen meer en een voorlijk met perfecte spanning.
Alleen de gennaker is niet geschikt voor de smartroller, die stof is te licht.

Stap 1: een lange lijn (pakweg 20 meter) haal ik
door de harpsluiting van mijn fokkeval.

Stap 2: de fok hijsen en de lange lijn lichtjes op spanning houden
zodat de fokkeval aan de wartel niet begint te 'torsen'

Stap 3: de lange lijn er uit trekken.
Voila: de fokkeval zit niet meer getwist rond de voorstag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten