Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

zaterdag 15 juli 2017

Nog eens solo op stap

Na een zeiltocht met Tim wou ik even solo op pad, om vooral de boot nog beter te leren kennen.
Woensdagavond trok ik naar de boot, om donderdagmorgen lekker vroeg uit te varen.
Tegen 8u30 lag ik in de Krammersluis.  Voordeel van dat vroege uur is dat de kans lekker groot is dat je er relaxed door kan.
Helaas is de Volkerak stilaan weer een erwtensoepje met een onaangenaam geurtje.


Het stukje naar de Grevelingensluis ging al even rustig. Van de eeuwige race tussen beide sluizen was nog weinig te bespeuren.
Na de Grevelingensluis draaide ik even Bruinisse Marina binnen om zo'n zevendagenkaart te kopen. Daarmee wou ik afmeren in Haven Repart om een leuke wandeling naar het strand te maken.
De hele trip ging op motor, er was niks niemendal wind.
Blijkbaar hadden nog anderen het zelfde idee, want tegen dat ik aan Haven Repart arriveerde lag het er bomvol.  Ik week dan maar uit naar Middelplaat, daar was nog plek zat.
In alle rust zette ik me nog eens aan het tekenen: een paar cartoontjes over zeilen en zeiljachtjes.

Voor vrijdag gaven ze redelijk wat regen en wind.  Sommige zeilers zeiden me: "Nou, ze geven een viertje, dat is goed te doen.".
Toch twijfelde ik aan hun bericht, en zette die vrijdag morgen de kleinste fok, en een reefje.
Op een ontieglijk vroeg uur voer ik uit, de regen werd verwacht rond 8u en tegen dan wou ik al aan de Stampersplaat zijn.
Mijn timing was prima, maar alweer pech: ook dat eilandje lag vol.  Dan maar Bommenede binnen gelopen.
Ik kon nog net op tijd mijn kuiptentje zetten, het begon te regenen.
Soms waren de buien flink, en tijdens al dat regen-geweld bakte ik een paar broodjes.
In de namiddag werd het allemaal wat droger en wandelde ik eens richting Zonnemaire: zo'n 4km van de haven.
Enkele uren later deed ik de wandeling nog eens, want ik kreeg zin in een trappist.
Bij het pitoreske cafeetje "d'ouwe Smisse" stond een bord: uitgebreide bierkaart.
Dat kon ik niet aan me voorbij laten gaan: ik bestelde er een Rochefort 8.
Toen ik weer naar de boot vertrok vroeg ik de man om er nog eentje mee te geven.
Ik was wel even verrast van de prijs: 10 euro voor twee trappistjes... slik.
Maar goed: een Rochefort 8 is nu eenmaal geen gewoon biertje en het smaakte.

Zaterdagmorgen vertrok ik al even vroeg als de vorige dagen.  Het ging nu richting Grevelingensluis.
Ook al was ik weer redelijk vroeg uitgevaren, door de flauwe wind duurde het toch tot 10u30 voor ik aan de Grevelingensluis arriveerde.  Intussen was het er al aardig druk. Ik arriveerde haast als eerste, met na mij makkelijk nog een 20 andere wachtenden.  Maar ik na me voor me niet te laten voorbij steken.  Warempel respecteerde iedereen de regel: 'invaren in volgorde van aankomst'.  Dat is even wennen  :P
Maar de race is nog niet voorbij.  Zoals steeds gaf me volgas om toch maar zo snel mogelijk aan de Krammersluizen te geraken (hier ga ik nu toch eens een cartoontje van tekenen  :P  ).
Ik deed niet mee aan die race en trok mn zeilen op.  Aan een relaxe vaart zeilde ik richting Krammer.
Ook daar was het nog lekker druk en dankzij wat gewriemel kon ik nog net mee met de Jacuzzi.
Deze keer wel zonder bellen, vreemd, en ook zonder spoelen...

Voila, dit solo tochtje zit er al op.  Wat gaan die vakantiedagen toch als een gek voorbij  :D



Haventje aan Middenplaat.

De ochtend heeft vaak heel mooie kleuren

Het Omnia oventje doet zijn werk keurig



Geen opmerkingen:

Een reactie posten