Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

zondag 18 maart 2018

Bevroren schootsteek en krakende landvasten

Ijspegels aan de spiegel
Een min of meer slapeloze nacht hield ik er aan over.
Gisteren had ik de Serendipity naar zijn ligplaats gevaren.  Steenkoud en heel veel wind, maar het was me gelukt. Solo dan nog wel.

Dus reed ik er vandaag opnieuw naartoe, om de landvasten aan te passen.
In de haven was geen kat te zien, enkel nog resten sneeuw, ijspegels en veel wind.


Om mijn landvasten aan de boeg beter af te stellen liet ik de wind de boot uit de box duwen.
Aan de achterste landvasten knoopte ik een extra lijn en liet dan het landvast overboord vallen.
Na een keer of drie dezelfde oefening waren de landvasten aan de boeg perfect van lengte.
Tijd om de achterste landvasten weer aan boord te halen.
De schootsteek loskrijgen was een lastige klus.  De knoop was meteen bevroren.  de wind koelde het landvast zo fel af dat ze binnen de minuut omgetoverd was tot een bezemsteel.  Ongelooflijk.

Sommigen gebruiken de
eenvoudigere oplossingen :D
Nadien wandelde ik even over de steiger on kon nog een paar 'frisse' foto's maken.
Ook zag ik hier en daar mensen die aan het klussen waren, ik was duidelijk niet de enige.
Sommigen deden moeilijke klussen, anderen grepen naar de wat eenvoudigere oplossingen  :-)







Koud he!

Landvasten perfect op maat,
en lijnen tussen de palen:
Handig om solo af te meren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten