Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

zondag 11 maart 2018

Hij is er bijna klaar voor


De zeiltjes hebben gewerkt:
De regen loopt niet meer langs de romp
naar beneden
Ik maak er altijd een gewoonte van om van elke dag te profiteren als het weer het toelaat.
Ook voorbije weekend was dat zo: zaterdag zou een uitgelezen dag worden om de boot zijn nieuwe laag antifouling te geven.
Bij Boateak in Wemeldinge vroeg ik welke AF nu het meest aangewezen was.  Hij moest zeker milieuvriendelijk zijn.   Evelien raadde me de International Micron LZ aan.






Eerst moest de kit rond de kiel uitgekrabd worden. Die kwam her en der los.  Daarna voegde ik die opnieuw met zwarte TEC7.


Na het schilderwerk zette ik mezelf aan de fitness:  de romp waxen.
Een dankbare job, maar een halve romp verder voel je toch dat bureauwerk niet echt bijdraagt tot je fysiek  :D
Ik gebruikte er de Star brite cleaner &wax voor.  Ben er heel tevreden van.
Die gele baard van het koelwater, dat over de spiegel liep heb ik zo goed als weg gekregen met de Star Brite Hull cleaner.

Daags erna reed ik opnieuw naar de boot, voor een 2e laag AF.  Dit keer enkel de stukken die het meeste 'afzien': waterlijn, voorzijde van de kiel, en het roerblad.






Stuurboord in de wax,
bakboord nog niet
Daarna opnieuw waxen: de tweede helft van de romp.

Nu is de boot zo goed als klaar.  Enkel de plekken waar nu de stempels staan, zou ik ook nog moeten kunnen schilderen.







Het onderwaterschip is niet zo strak als bij onze vorige FS22.
Ik vermoed dat de boot eerst zelfslijpende AF had, maar dat er een vorige eigenaar harde antifouling over gezet had.  Later werd er dan weer zelfslijpende over gezet.
Gevolg is dat de harde AF hier en daar lost, en lelijke plekken achter laat.
Ik had er nu helemaal geen zin in om die hele rotzooi glad te schuren en opnieuw op te bouwen, dat wordt iets voor binnen twee jaar of zo  :-)

Gelcoat is erg dun
Ik stuit wel op een mogelijk probleem: de gelcoat lijkt me her en der erg dun.  Weinig opties heb ik niet: laten wrappen, of laten lakken.  Zelf lakken is ook een optie, maar dan moet de boot minstens een week kunnen binnen staan.







Een mooi glanzende spiegel


Geen opmerkingen:

Een reactie posten