Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

zondag 1 april 2018

Humminbird dieptemeter

Zeilen zonder dieptemeter, het is niet echt aan te raden.
Ik ga vaak ankeren op de wat ondiepere plekken, vooral om zo minder anker en ketting naar boven te moeten sleuren als ik weer op pad ga.
Op de Oosterschelde doe ik dat ook.  Daar check ik de diepte en reken dan uit hoeveel water er bij het laagste tij staat. Zo weet ik of ik er rustig kan overnachten.

De dieptemeter en log die in de boot gemonteerd zaten heb ik verwijderd.  Ik hou niet van gaten in mijn romp.  De dieptemeter wou ik dan vervangen door eentje met een transducer die binnen tegen de romp aan gekleefd wordt.
Boateak leverde me een mooie Humminbird HDR 650.  Bij deze HDR650 zat een transducer voor spiegelmontage.  Bij nazicht op internet zou je die ook tegen de romp aan kunnen kleven.
Nou ja, dat verhaal kan je lezen in mijn vorige blog.

Na de te water lating testte ik de dieptemeter... geen resultaat.  Hij gaf geen diepte aan.
Ik probeerde eerst het potje leeg te maken en te vullen met water. Na veel ontvetter en spoelen bleef het resultaat nihil.


Dan maar het potje slopen.  Ik kan met een gerust hart zeggen dat TEC7 ontzettend goed kleeft!

Volgens de handleiding van de Humminbird kan je een goede locatie zoeken dmv een zakje water.  Dat lukte niet goed, maar de plaatsen waar ik de transducer kan plaatsen kan ik wel een beetje onder water zetten.  Helaas: ook op die plaatsen geen signaal.
Bij wijze van test hing ik de transducer dan overboord: bingo, hij werkt prima.

Even informeren bij Boateak wat de meerkost gaat zijn, want de meegeleverde transducer kan ik niet meer inruilen.

Boateak nam op haar beurt contact op met de leverancier, en wat bleek?  Ik testte de transducer foutief.
Het weekend erna plaatste ik de transducer op de juiste wijze, zoals doorgegeven door de leverancier en warempel: hij deed het meteen juist!


De juiste opstelling: plat tegen de romp,
de draad moet omhoog wijzen





Transducer testen buiten boord: bingo, ook al hing hij dus verkeerd!

Test op een andere locatie: geen resultaat, omdat ik hem foutief plaatste

1 opmerking:

  1. Goedendag,

    Ik weet niet of mijn vorige boodschap gelezen is?
    Ik probeer het nog een keer te plaatsen.

    Onlangs kocht ik een HDR 650 om die te monteren in onze boot. De dieptemeter werkt uitstekend hangend in het water maar zodra die op de bodem geplaatst wordt om he uit te proberen geeft deze helemaal geen diepte.
    Moet ie dan vastgezet worden met epoxy zodat hij zijn werking moet doen?
    Werkt die dan wel als er geen lucht er tussen zit? (uit een youtube filmpje).
    Met vriendelijke groet,
    Parick

    BeantwoordenVerwijderen