Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

zaterdag 18 februari 2017

Helmstok in epoxy


De helmstok is opgebouwd uit stroken teak.  Zeker een goede manier van opbouw, alleen waren deze stroken allemaal losgekomen.  Spleten in de helmstok tot gevolg, wat uiteraard niet wenselijk is.
Telkens het vriesweer was, barste het zaakje steeds verder uiteen.
De vorige eigenaar had de helmstok al proberen te herstellen door er ruwweg inox bouten door te boren.  geen mooie oplossing, en niet afdoende.
Bovendien waren de stroken hout al aan het wegrotten in de roerkoning.

Eerste stap was om de barsten op te vullen met epoxy.  Het stuk helmstok dat in de roerkoning zit heb ik volledig opgevuld zodat het zowaar een epoxy klomp werd.  Oersterk.  Ook is de helmstok nu opnieuw gemonteerd met schroeven, en niet met bouten die schuin doorheen de helmstok gingen.



Eens de ganse helmstok opgevuld was met epoxy, gingen er nog twee lagen epoxy overheen zodat alle teak goed geimpregneerd was.
Na de twee lagen epoxy schuurde ik de helmstok mooi glad, en werd hij afgewerkt met een laagje getinte vernis (mahonie).
Na deze laag volgden er nog twee lagen satijnvernis op waterbasis.

Dat klusje kan nu ook van de lijst :-)

Het resultaat
De stroken teak kwamen stilaan allemaal los

Alle spleten opgevuld met epoxy

Het stuk dat in de roerkoning komt
volledig ingepakt met epoxy
Helmstok mooi glad geschuurd.
Klaar voor twee lagen epoxy

Alle oude gaten geheel opgevuld met epoxy
en weer mooi op dikte geschuurd



Geen opmerkingen:

Een reactie posten