Met de Smartroller heb ik het gehad, hij is intussen zelfs verwijderd en ligt nu in mijn kast. Misschien wel tot aan zijn pensioen :D
Maar ik wou mijn ervaringen toch even delen met de importeur in Nederland, Erwan.
Hij reageerde vrij snel en gaf me tips.
Zijn tips komen aardig overeen met wat ik ondervond, dus zeker niet naast de kwestie en evenmin verkoperspraat.
Ik wil met iedere eigenaar van een Smartroller alsnog de tips delen, ook al kies ikzelf toch voor mijn beproefde strijklijn, die faalt zelden.
-----
1. Klapperen tophoek bij veel wind.
Het komt inderdaad wel vaker voor dat de fok - met name de
tophoek - niet mooi strak oprolt en dan wind kan vangen.
Het lijkt erop dat de bolling van de fok hiermee te maken heeft.
Doet het zich in dezelfde mate voor bij al je voorzeilen?
Sowieso is het ook een gevolg van het feit dat het toplager van
de Smartroller meedraait met het rollen van de fok (dat is ook
de bedoeling omdat de fok anders een conische vorm krijgt na
oprollen). Dat laatste betekent namelijk ook dat de top van de
fok een stukje kan afrollen, met name bij veel wind, en
dan dus gaat klapperen.
Ik denk dat het strakker oprollen van de fok beter lukt door
tijdens het oprollen enige spanning op de schoot te houden.
Wellicht kun je proberen het leioog van de fok wat meer naar
voren te schuiven en/of het lijketouwtje in het achterlijk van
je fok losser te zetten, dan zal je fok sowieso wat strakker
oprollen. By the way: de pijp boven de trommel is met opzet kort
omdat je anders niet alle leuvers van je fok aan de stag kunt
aanslaan.
2. Loskomen voorstag
Als dat met de Smartroller te maken heeft loopt de
spanner of je voorstag zelf aan tegen de binnenwand met de
Smartroller. Een veel gemaakte fout is dat de pijp maar iets
langer is dan de spanner, waardoor de bovenkant van de spanner
(de terminal) aanloopt tegen de onderkant van de kunststof dop
op de Smartroller, en zo kan gaan meedraaien. Dat is met deze
wetenschap eenvoudig op te lossen. In de beschrijving (bijlage)
staat om die reden een waarschuwing dat de Smartroller altijd
vrij en onbelemmerd moet kunnen draaien.
3. Getwiste fokkeval.
Dat is een situatie die ook bij "gewone" rolfokken voorkomt.
Dit is het gevolg van het feit dat je voorstag en je fokkeval
dicht bij elkaar komen bij de masttop. Er wordt dan vaak een
voorziening toegepast om de val via een geleider op de mast (een
soort oogje) een stukje lager op de mast te laten aangrijpen.
(zie plaatje)
<mime-attachment.jpg>
4. Lastig oprollen van de fok met veel wind.
Ook dit is een vaker voorkomend probleem, dat ook voorkomt bij
gewone rolfokken (zij het in mindere mate). Oprollen moet altijd
met de hand kunnen (staat ook in de beschrijving), als dat niet
lukt zit er of iets klem, of de druk in het zeil is erg groot.
In dat laatste geval kun je proberen de druk te verminderen door
iets af te vallen (dan komt de fok in de luwte van het
grootzeil, en tevens is de winddruk is vanwege de lagere koers
kleiner). Veel zeilers die de Smartroller gebruiken zijn nogal
conservatief in hun (voor)zeilkeuze bij veel wind, of een
verwachting van toenemende wind. In de meeste gevallen hebben
zij meerdere voorzeilen.
5. Tenslotte
Of je met de Smartroller verder wilt is natuurlijk aan jou,
maar ik merk dat veel zeilers enige tijd nodig hebben om te
wennen aan het produkt. De Smartroller is een compromis dat niet
in alle gevallen functioneert als een traditionele en
volwaardige rolfok-installatie, maar dat wordt natuurlijk ook in
de prijs en de eenvoudige opzet gereflecteerd.
Hope this helps.
zou je mijn het mail adres van Erwan of het mailadres in Zweden kunnen geven?
BeantwoordenVerwijderenik heb een paar vragen over de smartroller die ik ze wil stellen maar kan ze niet bereiken nu de smartroller (schijnbaar) niet meer te koop is?
gr Hans
Beste Hans,
BeantwoordenVerwijderenMailt u mij uw e-mailadres door?
Ik zal zien of ik nog gegevens hierover vind.