Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Mijn boek: "Ik zeil in Zeeland"

maandag 15 mei 2017

Weerom problemen met de Smartroller (en anker-plezier)

Ik heb het na dit weekend al begrepen: de Smartroller en veel wind gaan niet goed samen.


Maar toch was het een geslaagd weekend.
Vrijdagavond werkte ik mijn stopkabel voor de motor af.  Die had ik te kort ingemeten en bijgevolg een te korte kabel geleverd gekregen.
Voor amper 3 euro is het probleem nu van de baan.  Ik kocht een remkabeltje voor een fiets en twee dikke lusterklemmen.
Tussendoor een flinke bui over me heen gekregen, waarna een mooie regenboog de hemel kleurde.  Mijn havengenoot wist er mooie foto's van te maken.





Zaterdag zeilde ik richting Grevelingen en wou aan de Ossehoek ankeren.
De tocht verliep prima.  In de Grevelingensluis zag ik een 'piraat' met zijn Waarschip, papegaai incluis.  (En als een echte piraat voer hij doodleuk door het rood de sluis uit...)
Onderweg even geankerd om een middagmaal te nuttigen.
Ik ben immers van mening dat je ten allen tijde solo moet kunnen ankeren, en dat leer je het beste door het gewoon te doen.  Dit M-anker van 7,5 kg, gecombineerd met 10m ketting van 8mm dikke schakels doet het fantastisch.  De ankerlijn zelf is met zijn 12mm misschien wat aan de dunne kant maar momenteel werkt het prima.

Uiteindelijk arriveerde ik aan de Ossehoek, na een dik uur durende stortregen, en ankerde er weer, voor de nacht.  Maar toen de wind plots aardig begon toe te nemen, was het geen goede plek, en kraste ik op.

De 'Ritme'
Ik voer op fok alleen, aan een gezapig vaart van 3 knopen richting Veermansplaat.
Achter de hoek is het rustig liggen en niet al te diep.
Blijkbaar is het plekje bekend want er lag nog een jachtje, en niet zomaar een: het was de Ritme van Olaf, de schrijver van de Vaargids voor Zeeland.  jammer dat ik geen praatje kon slaan.
Een mooie zonsondergang sloot deze dag af.


Zondagmorgen vertrok ik weer naar huis.  Eerst het smalle geultje opkruisen, en dan halve wind naar Bruinisse.  Onderweg weer ankeren, ditmaal voor een ontbijt  :P
Het was bijzonder kalm.  Lag iedereen nog in bed met een kater of zo?

Aan de krammersluizen knoeide ik even bij het afmeren.  de steigers zijn half afgebroken voor renovatiewerken, en je kan niet van boord.  De wind begon aardig toe te nemen.

Eens door de sluis ging het haast halve wind richting Benedensas.  Onderweg het grootzeil gestreken. De rukwinden speelden met de 25-knopen grens.  Op fok alleen liep de FS26 nog aardig.
Toen ik bijna een Benedensas was rolde ik de fok op, en deze keer ging het echt fout.  De top rolde weer af en klapperde als gek.
Ik wou dan de fok weer afrollen, maar enkel de schoothoek kwam een stukje los en het midden geraakte volledig opgespannen rond de voorstag.  Dit zit echt fout!  Ik liet de boot op motor korte rondjes draaien, hield één oog voor al het vrachtverkeer en een ander oog voor het eilandje waar de boot heen geblazen werd.  Sjonge, dit is echt geen gezonde situatie.
De mast rammelde als gek, de fok sloeg heen en weer.  Er was maar één oplossing: die fok strijken voor zover het kan.  (hier heb ik om logische redenen dus geen foto van :D  )
Ik heb het nu wel gehad met die Smartroller.  Geef mij maar het bijna feilloze strijklijntje.

Later gaf de importeur me nog feedback=
http://myfriendship26.blogspot.be/2017/05/smartroller-de-feedback.html

Om het weekend mooi af te sluiten kreeg ik nog eens dubbel rood aan mijn favoriete brugje  :P




...En als een echte piraat voer hij
doodleuk door het rood de sluis uit.

Een uur lang volgde een vette regenbui mij, op weg naar Ossehoek  :D


Halve wind, en nog steeds een aardige helling :-)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten